Chat with us, powered by LiveChat
| ☏ +31 343 529 000 |

Interview: ruimte creëren voor innovatie is dé uitdaging van dit moment

Interview: ruimte creëren voor innovatie is dé uitdaging van dit moment

Hij verdiende zijn sporen bij IBM waar hij diverse managementrollen vervulde op het gebied van hardware, software en channel. Hij werkte vanaf eind 2010 op het IBM-hoofdkantoor in New York met als doel het bedenken en uitrollen van IBM’s cloudstrategie voor Business Partners en System Integrators. Drie maanden geleden trad hij toe tot de directie van BPSolutions. Hoog tijd om eens nader kennis te maken met Martijn van Veen in zijn nieuwe functie van Commercieel Directeur bij deze bekende Nederlandse ICT-dienstverlener. Wat is Van Veens visie op een IT-markt die in steeds sneller tempo aan het veranderen is?

Er vindt heel duidelijk een kentering in de markt plaats”, constateert Martijn van Veen. “De tijd van exploitatie van eigen hardware is misschien nog niet geheel voorbij, maar je ziet wel steeds meer klanten die alleen nog geïnteresseerd zijn in functionele oplossingen, waarbij ze alleen willen betalen voor het daadwerkelijke gebruik. Die kentering is heel snel gegaan.

Gevolgen
Wat zijn de gevolgen van die verandering voor een bedrijf als BPSolutions? “IT is steeds meer een onderdeel van de business zelf aan het worden. Die transitie zie je nu versneld plaatsvinden. Aan de ene kant moet IT steeds sneller opdrachten voor de business kunnen uitvoeren, en aan de andere kant moet de bestaande operatie draaiende gehouden worden. Hierdoor verdwijnt vaak 80 procent van het budget aan het in de lucht houden van de bestaande ICT omgeving, waardoor er nog maar 20 procent overblijft voor het drijven van innovatie. En dat is voor heel veel bedrijven een uitdaging. Niet alleen omdat de business dat graag wil, maar ook omdat hun klanten dat eisen. Daarbij wordt er nu vooral gekeken naar hoe cloud deze innovatie kan faciliteren.”

Inzoomend op de situatie in Nederland stelt hij: “Er wordt heel veel gesproken over cloud in Nederland, maar het is nog steeds voor veel bedrijven een erg moeilijk begaanbaar pad. Ze willen wel naar de cloud, maar de roadmap erheen is voorzien van veel lastige hindernissen.”BPSolutions heeft volgens Van Veen de juiste kennis en kunde in huis om die bedrijven op hun weg naar de cloud adequaat te begeleiden. BPSolutions heeft dan ook een nieuw Business Innovation Framework ontworpen dat hierbij als leidraad kan dienen.

Data
BPSolutions kent van huis uit drie kennisgebieden: Infrastructuur, Analytics en Security. “En die hebben allemaal te maken met het feit dat we van data graag informatie willen maken”, verduidelijkt Van Veen. “Onze competenties liggen op het gebied van dataverwerking, -opslag, -analyse en de beveiliging daarvan. Daar kan ik heel veel over vertellen, maar om het kort en krachtig neer te zetten: op het gebied van data doen we alles wat er vandaag de dag in de markt gevraagd wordt, zowel on-premise  en in een public of private cloudomgeving. Dat gaat om backup, data management en archivering, de disaster recovery-omgeving, plus het 24 uur, 7 dagen per week managen daarvan. Dat betreffen allemaal taken van IT-organisaties die ze eenvoudig aan een partij als de onze willen en kunnen uitbesteden. Een eerste stap om ruimte te creëren voor innovatie. En dat is voor heel veel bedrijven dé uitdaging op dit moment!”

Analytics
Om van data informatie te maken heb je analytics nodig, vervolgt hij. “Aan de hand van slimme analyses van hun data kunnen bedrijven nieuwe businessmodellen ontwikkelen voor nieuwe markten, of – omgekeerd – juist ontdekken dat ze met bepaalde activiteiten beter kunnen stoppen. We kijken naar de bestaande omgeving met gestructureerde data, hoe we die gegevens door middel van analytics kunnen exploiteren. Op dit moment doen we bijvoorbeeld veel projecten op het gebied van SAP HANA en het Microsoft Analytics Platform System.
Maar we kijken ook naar analyse van ongestructureerde- en zogeheten ‘streaming data’. Dat laatste is een gebied dat ik persoonlijk erg leuk vind. Dat heeft heel erg te maken met de actualiteit van vandaag de dag: wat gebeurt er op media als Twitter en LinkedIn, hoe breng je die streaming data weer samen met je bestaande data-omgeving. En dan heb je over alle domeinen heen natuurlijk nog te maken met security. Vooral een onderwerp als dataprivacy wordt daarbij steeds belangrijker.”

Cloud
Om de transitie naar de cloud voor klanten te faciliteren, heeft BPSolutions een menukaart van cloud services voor haar klanten ontwikkeld. Je ziet langzamerhand steeds meer vraag naar dat soort services ontstaan in een ‘one-stop-shopping’-model. “Hiermee ontzorgen we klanten op het gebied van het managen van verschillende cloud-contracten en bijkomende facturatiestromen”, aldus Van Veen. “Ook beschikken wij hier over een monitoring en beheerdivisie die zorgdraagt voor een onverstoorde 24/7 dienstverlening aan onze klanten, met name in de retail- en de zorgmarkt.”

Toekomst
BPSolutions blijft in de visie van Van Veen primair een IT solution- en cloud service provider, maar met de blik op de toekomst zal het ook steeds meer de stap maken richting management advies op de grensvlakken van strategie, ICT en organisatie, waarbij je moet denken aan business transformatie projecten, enterprise architectuur advisering en ondersteuning bij sourcing beslissingen.

Bron: www.executive-people.nl