Chat with us, powered by LiveChat
| ☏ +31 343 529 000 |

Hoe houdt u SAP HANA up and running?

Hoe houdt u SAP HANA up and running?

Hoe houdt u SAP HANA up and runningDe overstap naar SAP HANA leidt automatisch tot het vraagstuk van functioneel en technisch beheer. Kan uw eigen IT-organisatie het nieuwe platform in de lucht houden of is hier externe kennis en ervaring voor nodig?

Met SAP HANA haalt u een supersnelle in-memory database in huis en legt u een stevig fundament onder uw applicatieomgeving. Het is uiteraard zaak dat deze nieuwe oplossing draait zoals de bedoeling is: snel, veilig en altijd beschikbaar. Wat is de beste manier om dat voor elkaar te krijgen?

Het antwoord hangt af van uw situatie. Organisaties overwegen op drie momenten over te stappen naar SAP HANA en in alle scenario’s zijn monitoring en beheer belangrijke aandachtspunten:

  1. Wanneer SAP-applicaties gebruikt worden, maar behoefte is aan betere performance.

Uw SAP-applicaties voldoen nog steeds, maar de systemen lopen tegen hun grenzen aan qua performance of ze zijn aan vervanging toe. De snelheid van SAP HANA is dan het antwoord op het performancevraagstuk. Omdat er in eigen huis al veel kennis is van het SAP-landschap, kiezen veel organisaties ervoor om het in eigen beheer te houden. 

Het SAP HANA-platform verschilt echter technisch-inhoudelijk behoorlijk van de huidige systemen. Er is daardoor meestal (nog) weinig kennis en ervaring op het gebied van beheer. Voor die organisaties kan het de reden zijn om onderhoud en monitoring van het nieuwe platform uit te besteden. 

2. Wanneer nieuwe innovatieve oplossingen van SAP benodigd zijn.

Wilt u specifieke en nieuwe functies van de SAP-software kunnen gebruiken? Die nieuwe applicaties en functionaliteiten vereisen dan vaak HANA als dataplatform. In dat geval wordt er vaak voor gekozen om het functionele en soms ook het technische beheer van de bestaande omgeving binnen de organisatie te houden. Dit terwijl de monitoring en het beheer van het nieuwe HANA-platform aan een partij wordt overgelaten die daar al ervaring mee heeft.

3. Wanneer er sprake is van een nieuwe implementatie van SAP.

Wanneer uw organisatie nog niet eerder met SAP heeft gewerkt, is alles nieuw: zowel de infrastructuur en als de applicaties. De vraag is of uw eigen IT’ers deze nieuwe omgeving kunnen beheren. Bij het omgaan met de specifieke tooling van SAP komen immers veel nieuwe uitdagingen op de organisatie af. Daar is training en scholing voor nodig. 

In zo’n geval is het tijdelijk of definitief uitbesteden van het technische beheer van het nieuwe platform een service die uw eigen medewerkers ontlast en die direct de juiste kennis en ervaring binnenbrengt.

(Private) cloud of on-premise inrichting

SAP ondersteunt HANA-implementaties in (private) cloud en on-premise oplossingen. De public cloud biedt vooral voordeel als het gaat om schaalbaarheid, terwijl de private cloud juist de flexibiliteit en eenvoud biedt die veel organisaties willen realiseren. Het biedt bovenal een hogere mate van veiligheid en continuïteit. Dit laatste kan ook worden bereikt bij een volledige on-premise oplossing. 

Bij een eenvoudige on-premise oplossing kan worden gekozen voor een vooraf gedefinieerde en geconfigureerde appliance, of voor een maatwerk TDI (tailored datacenter integration) waarbij bestaande hardware soms deels kan worden hergebruikt. Hier zit vanuit het oogpunt van SAP een duidelijk verschil in support: bij gebruik van appliances kunt u bij elke storing terugvallen op de support van SAP. Het is een oplossing waar een SAP-certified stempel op staat. In het andere geval bent u zelf verantwoordelijk voor de juiste performance en – in geval van een verstoring – de analyse en het bedenken van de oplossing.

Strategie

Hoe de beste oplossing er ook uit ziet, het is altijd verstandig om vooraf goed over de beheerstrategie na te denken. Bij uitbesteding kunnen uw eigen mensen zich focussen op hun kerntaken. Training en het opdoen van ervaring zijn daarbij belangrijke aandachtspunten voor de continuïteit.

BPSolutions kan in alle genoemde scenario’s voor het beheerproces advies geven. Wij beschikken over uitgebreide (technische) ervaring met SAP HANA. Onze deskundige helpdesk kent uw IT-omgeving en biedt snel een oplossing in geval van vragen of verstoring. Dankzij geavanceerde monitoringtools kan bovendien vaak preventief worden ingegrepen.

Wilt u meer weten over de precieze stappen die moeten worden doorlopen tijdens de beheertransitie naar SAP HANA? Neem dan contact op met een van onze experts via 0343 529 000 of mail naar info@www.bpsolutions.com.

Lees ook de volgende blogs:

Over BPSolutions:
BPSolutions helpt organisaties hun Mission Critical IT in te richten op een manier waardoor de organisatie slimmer wordt en vooruitgang kan boeken. Dit doen wij door aan de ene kant te zorgen dat de IT up and running is en blijft en aan de andere kant zorgen we er met Data Analytics en AI voor dat bedrijven klaar zijn voor de toekomst, waarmee data echt voor uw bedrijf gaat werken. Bij alles wat we doen, maken we de wereld een beetje slimmer.

BPSolutions logo 2019

 

 

SUSE partner SAP HANA